De huidige pandemie heeft de kankerzorg enorm onder druk gezet, waarbij veel routineprocedures volledig zijn gewijzigd. In het VK zijn ziekenhuisafspraken vervangen door telefonische of videovergaderingen; operaties zijn verplaatst naar “COVID-19-vrije” ziekenhuizen; orale therapieën hebben prioriteit gekregen; en beeldvormingsdiensten, klinische onderzoeken, chirurgische procedures en andere ondersteunende diensten zijn vertraagd of geannuleerd, waardoor een grote achterstand is ontstaan1,2,3. Voor patiënten heeft dit op zijn beurt geleid tot een toename van psychische problemen zoals ongerustheid, depressie, angst om te overleven, angst en slapeloosheid bij kankerpatiënten die een behandeling en follow-up ondergaan1,2,3.
Hoewel oplossingen voor e-gezondheid (digitale gezondheid of telezorg) niet worden beschouwd als het wondermiddel voor deze problemen, wordt hun rol bij het beheer van de kankerzorg belangrijker dan ooit. In feite heeft de American Medical Association het gebruik van telegeneeskunde en technologie aangemoedigd, die als cruciale manieren worden beschouwd om zorg te verlenen en om gezondheidswerkers, patiënten en kwetsbare bevolkingsgroepen veilig te houden4.
Er wordt erkend dat Patient Reported Outcomes (PRO’s) een sleutelrol spelen bij het leveren van patiëntgerichte kankerzorg5,6. PRO’s omvatten niet alleen behandelingsgerelateerde bijwerkingen en toxiciteiten, maar ook fysieke symptomen en emotioneel functioneren. De actieve monitoring van patiënten door clinici is van fundamenteel belang om de symptomen snel te kunnen behandelen. Bijgevolg kan dit leiden tot het optimaliseren van de kwaliteit van leven (QoL) van patiënten 7 en het verminderen van het aantal vereiste ziekenhuisbezoeken tijdens de huidige pandemie8,9.
“Technologie speelt een steeds grotere rol bij de levering van kankerzorg in de huidige noodsituatie in de gezondheidszorg en velen zien digitale communicatiemethoden als een permanent onderdeel van de zorg die ze bieden. Het op afstand monitoren is essentieel om op een holistische manier voor patiënten te zorgen. ” Marandino et al. 2020
Elektronische PRO’s (ePRO’s) hebben herhaaldelijk hun doeltreffendheid 10,11 bewezen als belangrijke instrumenten om het welzijn van een patiënt en hun reactie op de behandeling in de loop van de tijd vast te leggen. Interessant is dat ePRO’s ook een langere algehele overleving hebben aangetoond bij kankerpatiënten na integratie van PRO’s in elektronische medische dossiers (EPD’s) 12,13. De integratie ervan in elektronische patiëntendossiers (EPD) is een belangrijk voordeel, met name wanneer de toegang tot het ziekenhuis voor patiënten wordt beperkt, omdat clinici hierdoor PRO’s in realtime kunnen beoordelen10. Daarom helpen deze technologieën niet alleen om de kloof in de communicatie tussen patiënt en arts te overbruggen, maar ze kunnen ook zorgen voor meer optimale, gepersonaliseerde en tijdige kankerzorg.
“Digitale technologieën zoals OWise bieden echt potentieel om de belevenis van kankerpatiënten te verbeteren. Het is fantastisch om een tijdlijn te kunnen zien die de symptomen van een patiënt in kaart brengt vanuit hun eigen perspectief, rechtstreeks in onze elektronische klinische dossiers. Het verbetert zeker ons vermogen om te begrijpen hoe kanker en de behandeling ervan een patiënt beïnvloeden. ” Medisch oncoloog consultant, NHS Lothian (Schotland).
Bovendien zijn andere voordelen onder meer een vermindering van het aantal ziekenhuisopnames op de spoedafdeling en een efficiëntere screening van patiënten die verdere telefonische hulp of medische tussenkomst nodig hebben. Ook de toename van de patiënttevredenheid over de gezondheidszorg en de positieve psychologische impact op patiënten, kunnen vooral belangrijk zijn tijdens COVID-199.
OWise, de geaccrediteerde en gratis mobiele app en website die zijn ontwikkeld om borstkankerpatiënten te ondersteunen, heeft al aangetoond de communicatie tussen patiënt en arts te verbeteren14. Het stelt patiënten in staat om meer dan 30 verschillende bijwerkingen en symptomen te registreren en is met succes geïntegreerd in het EPD van NHS Lothian (Schotland).
Door deze integratie kan het hele zorgteam op elk moment het welzijn van hun patiënten in realtime bekijken, en het bevat een waarschuwingssysteem dat patiënten aanspoort om actie te ondernemen wanneer bijwerkingen of symptomen verergeren. Patiënten hebben een echt positieve psychologische impact gemeld, zoals deze OWise-gebruiker deelde:
“Met OWise kan ik heel precies mijn ervaringen vastleggen. Op die manier kan ik een zinvol gesprek voeren met de oncoloog. ” OWise-gebruiker (53 jaar)
Het ontbreken van toegang tot gegevens over de uitkomst van kanker en gezondheidszorgtechnologie kan sommige clinici en hun patiënten in een nadelige positie brengen. Gemakkelijk toegankelijke technologieën, zoals OWise, kunnen patiënten en clinici echter op afstand met elkaar verbinden, waardoor ze optimale resultaten kunnen behalen in tijden van COVID-19 en daarna.
Neem contact met ons op als je meer wilt leren over ons werk!
Geraadpleegde literatuur
[1] Cancer Health: Survey: Cancer Patients Increasingly Face COVID-19 Health Impact. June 1, 2020. https://www.cancerhealth.com/article/survey-cancer-patients-increasingly-face-covid19-health-impact
[2] Juanjuan L, Santa-Maria C, Hongfang, F, et al: Patient-reported outcomes of breast cancer patients during the COVID-19 outbreak in the epicenter of China: A cross-sectional survey study. Clinical Breast Cancer 10:10-16, 2020
[3] Breast Cancer Now: Thousands Of Women With Secondary Breast Cancer ‘Fearing For Survival’ Amid Delays To Treatment, Scans And Access To Trials. May 20, 2020. https://breastcancernow.org/about-us/news-personal-stories/thousands-women-secondary-breast-cancer-‘fearing-survival’-amid-delays-treatment-scans-access-trials
[4] American Medical Association: AMA quick guide to telemedicine in practice. https://www.ama-assn.org/practice-management/digital/ama-quick-guide-telemedicine-practice
[5] Mooney, K, Berry Donna, Whisenant, M et al: Improving Cancer Care Through the Patient Experience: How to Use Patient-Reported Outcomes in Clinical Practice. American Society of Clinical Oncology Educational Book 37: 695-704, 2018
[6] Fallowfield, LJ. Quality of life assessment using patient-reported outcomes (PRO) measures: still a Cinderella outcome?. Annals of Oncology 29: 2286-2287, 2018
[7] Baratelli C, Turco CGC, Lacidogna G, et al: The role of patient-reported outcomes in outpatients receiving active anti-cancer treatment: Impact on patients’ quality of life. Support Care Cancer 27:4697-4704, 2019
[8] Penedo FJ, Oswald LB, Joshua PK, et al. The increasing value of eHealth in the delivery of patient-centred cancer care. The Lancet Oncology 21:5, 2020
[9] Marandino L, Necchi A, Aglietta M, et al. COVID-19 Emergency and the Need to Speed Up the Adoption of Electronic Patient-Reported Outcomes in Cancer Clinical Practice. JCO Oncology Practice 16: 295-298, 2020
[10] Yang LY, Manhas DS, Howard AF, et al: Patient-reported outcome use in oncology: A systematic review of the impact on patient-clinician communication. Support Care Cancer 26:41-60, 2018
[11] Di Maio M, Basch E, Bryce J, et al: Patient-reported outcomes in the evaluation of toxicity of anticancer treatments. Nat Rev Clin Oncol 13:319-325, 2016
[12] Basch E, Deal AM, Kris MG, et al. Symptom monitoring with patient-reported outcomes during routine cancer treatment: a randomized controlled trial. J Clin Oncol 34: 557–65, 2016
[13] Basch E, Deal AM, Dueck AC, et al. Overall survival results of a trial assessing patient-reported outcomes for symptom monitoring during routine cancer treatment. JAMA 318: 197–98, 2017
[14] Young-Afat D, van Gils C, Bruinvels D, et al. Patients’ and Health Care Providers’ Opinions on a Supportive Health App During Breast Cancer Treatment: A Qualitative Evaluation. JMIR Cancer 2(1):e8, 2016