Oncologische resultaten optimaliseren met een mobiele app voor borstkankerpatiënten: een kwalitatieve evaluatie.

Abstract

Achtergrond: Omdat mobiele apps de manier waarop we ons dagelijks leven leiden drastisch hebben veranderd, wordt het gebruik van gezondheidsapps in de klinische praktijk actief besproken. De theorie is dat deze apps een revolutie teweeg zullen brengen in de gezondheidszorg, maar welke impact hebben ze echt? In dit Nederlandse onderzoek zijn de ervaringen van patiënten en zorgverleners, zoals verpleegkundigen en artsen, met een borstkanker-app geëvalueerd.

Methode: Een prospective cohort study van zes maanden aan het Universitair Medisch Centrum Utrecht. De gebruikte app was OWise borstkanker, een ondersteunende app voor borstkankerpatiënten (zie www.owise.uk). OWise kan worden gebruikt op smartphones, tablets en pc’s.

Resultaten: 15 patiënten en 10 zorgverleners namen deel aan het onderzoek. 80% van de patiënten gebruikte de app als informatiebron. 92% vond dit een nuttige aanvulling op algemene informatie. 100% gebruikte de app om veilige opnames te maken van klinische consulten. Het volgen van kwaliteit van leven, symptomen en bijwerkingen (Patient Reported Outcomes – PRO’s) werd door 53% gebruikt. In totaal zou 93% van de patiënten de app aan andere patiënten aanbevelen. Daarnaast beschouwde 90% van de zorgaanbieders de app als een waardevolle aanvulling op de reguliere zorg. Ze waren erg positief over de beveiligde opnames, omdat ze niet gedeeld konden worden via internet of social media. Ze meldden ook dat de app de consulttijd niet verlengde.

Conclusies: Deze evaluatie van een ondersteunende oncologie-app laat positieve ervaringen zien bij patiënten en hun zorgverleners. Daarnaast laat dit onderzoek zien dat een beperkte wetenschappelijke evaluatie van een app haalbaar is en als standaardbeleid moet worden beschouwd alvorens een app in de zorg te introduceren.